Holstebroolstebro Kommune har brugt servicedesign til nytænkning af den kommunale madordning til de ældre.
125.000 ældre er på landsplan afhængige af at få bragt mad ud, men Holstebro kommune kunne notere sig, at mange brugere var utilfredse og faldt fra.
Her kommer servicedesign ind i billedet. Det tager udgangspunkt i brugernes adfærd og behov ved at focusere på services frem for på produkter.
Kommunen hyrede et designbureau til at gå i dialog med brugerne for at finde ud af, hvor problemerne lå. Designerne inddrog også køkkenpersonalet, hjemmeplejen og plejecentre. På den baggrund skabte man et nyt madkoncept ' Det gode køkken ', med bl.a en udvidet menu, en velkomstpakke til de ældre og bedre procedurer for, hvordande kommunale aktører arbejder sammen.
Salget af næringsrige måltider er nu steget med 78 %.
Servicedesign har som udgangspunkt focus på at give brugerne en bedre oplevelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.